سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رنگهای روغنی ساختمان

 

Image result for â?«Ø±Ù?Ú¯ رÙ?غÙ?Û? براÙ?â?¬â??

رنگ‌های روغنی، نوعی از رنگ‌ها هستند که بر پایه رزین‌های آلکیدی ساخته شده و از نوع رنگ‌های پایه حلال محسوب می‌شوند که یه سه دسته کلی 1.براق  2.نمیه براق  3.مات  تقسیم می شوند.

از رنگ روغنی براق که از شفافیت بالایی برخوردار است برای رنگ‌آمیزی فلزاتی نظیر نرده، فرفورژه، درب و پنجره و ... استفاده می‌شود. همچنین برای رنگ درب و پنجره چوبی نیز کاربرد دارد. از رنگ مات برای رنگ‌آمیزی سطوحی استفاده می‌شود که نمی‌خواهیم جزئیات (نواقص) آن سطح به خوبی دیده شود مثل سقف و دیوارهایی که زیاد موج دارند.

رنگ نیمه‌مات یا نیمه‌ براق که از مخلوط رنگ مات و براق بدست می‌آید بیشتر برای نقاشی ساختمان استفاده می‌شود. علت آن است که هم موج دیوار را نشان نمی‌دهد و هم به اندازه کافی براق است که دیواری که رنگ شده خوب جلوه نماید.

امروزه رنگ‌های روغنی نیز از رنگ‌های سنتی و قدیمی محسوب می‌شوند که به علت اثرات زیست محیطی زیان‌آور و زمان خشک شدن طولانی و بوی نامطبوع، استفاده از آنها رو به کاهش است ولی همچنان برای رنگ‌آمیزی درب و پنجره‌های فلزی به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود و حتی برای مواردی که به خاطر زیبایی بیشتر قرار است که درب‌های فلزی با رنگ‌های مولتی کالر رنگ شوند، رنگ روغنی به عنوان عایقی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی در آسترکاری آن ها استفاده می‌شود.

معایب

1- به دلیل استفاده از حلال‌های نفتی بوی نامطبوع دارد که تا مدت نسبتاً طولانی (دو هفته) ماندگار است.

2- از مواد سمی مانند سرب و ... در ساختن آن استفاده می‌شود که برای محیط زیست مضر است.

3- با توجه به زمان طولانی خشک‌شدن هر لایه، زمان اجرای آن زیاد است و در دماهای پایین، این زمان بسیار زیاد طول می‌کشد.

مزایا

1-پوشش دهی آن بالاست.

2-قابلیت شستشوی صد درصدی دارد.

3- با توجه به عایق بودن نسبت به آب برای رنگ‌آمیزی، نرده، پنجره و چارچوب‌های فلزی و همچنین درب‌های چوبی بسیار مناسب است.

رنگ روغنی نیمه‌براق

 این رنگها باید مطابق استاندارد 5475 موسسه ملی استاندارد ساخته شوند.

 مزایا: غالب رنگ‌های روغنی که در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد رنگ روغنی نیمه براق است که از ترکیب 2 به  1 رنگ روغنی براق و رنگ روغنی مات درست می‌شود. قابلیت شستشو داشته و می‌توان درصد براق بودن و مات بودن آن را به دلخواه تغییر داد.

معایب

 چون این رنگ ترکیبی از دو رنگ می‌باشد بایستی برای هر بار استفاده، کاملاً ترکیب را هم بزنیم زیرا که رنگ  مات به دلیل سنگینی ممکن است رسوب نماید.

رنگ روغنی براق

 این رنگها باید مطابق استاندارد 1700 موسسه ملی استاندارد باید ساخته شود.

مزایا

پوشش‌دهی آن بالا می‌باشد؛ برای درست کردن بتونه از آن استفاده می‌شود؛ غالباً برای رنگ‌آمیزی پنجره و چارچوب‌های فلزی استفاده می‌شود؛ 100% قابل شستشو می‌باشد.

معایب

این رنگ به دلیل اینکه انعکاس نور، موج‌ها و ایراداتی که در گچکاری ساختمان وجود دارد را نشان می‌دهد (برطرف کردن این موج‌ها با نقاشی امکان‌پذیر نمی‌باشد) بنابراین استفاده از این رنگ برای دیوارها توصیه نمی‌شود.